BLOG PENDIDIKAN - MOHD SUHAIMIN ISNEN - KONGSI ITU MESTI, BERKAT ITU PASTI - SEJAK 2 JANUARI 2017

Saturday, June 30, 2018

15 Justifikasi Mengapa IPG Kampus Tawau Perlu Dikekalkan



15 Justifikasi Mengapa IPG Kampus Tawau Perlu Dikekalkan ini adalah berdasarkan perbincangan jawatankuasa bertindak berkaitan pengekalan IPG Kampus Tawau.



 Pengenalan


Umum sedia maklum, IPG Kampus Tawau adalah salah satu Insititut Pendidikan Guru (IPG) yang bakal ditutup sepenuhnya menjelang tahun 2020. Sehubungan dengan itu, admin selaku siswa pendidik Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau ini memohon sokongan daripada anda semua untuk bersama-sama dalam menyokong usaha kami ini terhadap Referendum Pengekalan IPG Kampus Tawau.



Jika menuba ikan di laut,
Jangan menimbus pasir di pulau;
Jika dipanggil ayuhlah disahut,
Jangan disurai IPG Kampus Tawau.




Justifikasi

Institut Pendidikan  Guru Kampus Tawau merupakan satu satunya institusi latihan untuk melatih guru-guru pra perkhidmatan dan  dalam perkhidmatan yang  sangat diperlukan  untuk dikekalkan  di Bahagian Pantai Timur Sabah berdasarkan  justifikasi berikut:
  1. IPGKT membantu merancakkan  ekuiti dalam pembangunan   pendidikan, ekonomi dan  proses  urbanisasi di  Pantai Timur Sabah khususnya di Balung, Tawau.
  2. IPGKT membantu  mempromosikan budaya tempatan seperti Persembahan budaya di Tarakan dan Bandung Indonesia
  3. IPGKT sebagai HUB Penyelidikan  Pendidikan  sebagai  Pusat Pengurusan Penyelidikan.
  4. IPGKT telah memberikan  sumbangan  yang cemerlang melalui program-program OUTREACH   berbentuk motivasi dan khidmat masyarakat serta Pendidikan Abad 21.
  5. IPGKT telah menjalin  kerja sama  dengan institusi  pendidikan  dalam dan luar negara.
  6. IPGKT merupakan institusi rintis bagi program SISC pada tahun 2008 di Sabah.
  7. IPGKT  telah menawarkan  kursus-kursus yang memudahkan  pembangunan profesional berasaskan  sekolah untuk guru sekolah rendah  dan sokongan komuniti Pembelajaran Profesional seperti    pihak JHEAINS,   HUMANA, SASK, KEMAS/JPNIN dan guru-guru KAFA.
  8. IPGKT   tergolong dalam inisiatif mengkonfigurasi semula kampus IPG kerana telah mempunyai  dua rekod di dalam Malaysian  Book Of Record iaitu The Longest  Micro Teaching dan The Longest Readton.
  9. IPGKT  menjadi  penyelaras bagi  mengendalikan  latihan  berstruktur tahunan untuk mentor di sekolah. ( Cadangan)
  10. IPGKT mempunyai barisan pensyarah yang merupakan tutor yang telah membantu  kemenjadian graduan  pasca siswazah yang kompeten melalui kerja sama dengan  OUM semenjak tahun 2010.
  11. IPGKT kerap menjadi tempat lawatan penanda aras dari IPGK dan sekolah-sekolah dari seluruh Malaysia.
  12. IPGKT  wujud di Tawau Sabah sejak 2004 kesinambungan daripada  Maktab Perguruan Sandakan  yang   menunjukkan naik  taraf   fungsi  institusi pendidikan  guru daripada  Sijil kepada Diploma  dan akhirnya menawarkan ljazah Sarjana Muda.
  13. lnfrastruktur IPGKT telah menepati standard  bertaraf IPTA.
  14. IPGKT    dapat  membantu  pengurangan    risiko  dan  kos  pengurusan pelaksanaan latihan  perguruan  dan   kursus-kursus  yang   berkaitan pendidikan.
  15. IPGKT mempunyai  tenaga pengajar yang sangat berkelayakan  dari segi akademik dan kepakaran yang dapat  menjamin  penyampaian  latihan guru yang efektif dan efisien.


Dapatkan "Referendum Pengekalan IPG Kampus Tawau" di sini


Di sini admin nak kongsikan bahan tersebut. Sila muat turun menggunakan pautan (link) yang telah disediakan.

Format dokumen ini adalah dalam 'PDF'

Download : Referendum Pengekalan IPG Kampus Tawau

SUMBER : INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TAWAU, SABAH


Cadangan

Seterusnya, berikut merupakan cadangan yang boleh menyokong pengekalan Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau:
  1. Adalah dicadangkan IPGKT menjadi pusat latihan pendidikan  di  Bahagian Pantai Timur Sabah.
  2. Sebagai usaha penjimatan  pengurusan kos dan risiko institut latihan  pendidikan di  Sabah,  IPGKT mampu menampung keperluan latihan pendidikan bagi seluruh negeri Sabah.
  3. Kawasan Salung  wajar dijadikan  sebuah HUB Pendidikan  dengan kewujudan sedia ada institusi pendidikan  seperti IPGKT dan UiTM di samping  membuka peluang kepada   institusi  pendidikan  lain yang ingin dibangunkan.
  4. IPGKT menawarkan akses pendidikan  yang praktikal dari segi logistik dan geografi.
  5. IPGKT  menggalas  Hala Tuju Transformasi IPG   menjadi IPT utama untuk meningkatkan standard    pendidikan  di    Malaysia   melalui   latihan   dan pembangunan  pendidikan  guru di Bahagian Pantai Timur Sabah.
Admin dan warga Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau memerlukan sokongan daripada anda semua dalam menyokong usaha kami untuk mengekalkan Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau, Sabah.


Cara Memberikan Sokongan kepada Kami dalam Usaha Mengekalkan IPG Kampus Tawau

Anda boleh memberikan sokongan anda melalui cara-cara berikut:
  1. Facebook Pool Mohd Suhaimin Isnen
  2. Ruangan Komen Facebook
MARILAH BERSAMA-SAMA DALAM MEMBANTU KAMI MENGEKALKAN INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TAWAU. Sokongan daripada anda semua didahului dengan ucapan JUTAAN TERIMA KASIH.

Penutup

Sekian, semoga perkongsian ini iaitu 15 Justifikasi Mengapa IPG Kampus Tawau Perlu Dikekalkan mendapat sokongan yang padu daripada anda semua dan semoga usaha murni ini berjaya. Teruskan menyokong kami di t.me/sistemguruonline untuk mendapatkan informasi dan bahan-bahan pendidikan yang terbaik, terkini dan bermanfaat dari semasa ke semasa.

Share:

Friday, June 8, 2018

Himpunan Soalan Temu duga Pegawai Perkhidmatan Pendidikan DG41 daripada Rakan-rakan yang telah Ditemu duga Mulai 9 April 2018



Soalan Temu duga Pegawai Perkhidmatan Pendidikan DG41 daripada Rakan-rakan yang telah Ditemu duga Mulai 9 April 2018 ini dikongsikan kepada anda semua khususnya kepada abang-abang dan akak-akak senior PISMP Semester 8 yang baharu sahaja tamat pengajian mereka pada Mei 2018 yang lalu.

Semoga segala urusan dalam sesi temu duga oleh pegawai Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) berjalan dengan lancar dan semua cepat-cepat ditempatkan. Aamiin.

Berikut merupakan perkongsian daripada Khairul Azhar yang dapat dikongsikan. Semoga dapat membantu.

1. Kenalkan diri. Kenapa nak jd cikgu. Kelebihan.
2. Pengajaran abad 21
3. Kebaikan + keburukan teknologi
4. Kelebihan kokurikulum
5. Teori yg digunakan
6. 12 kepercayaan rebt
7. Adakah guru terbeban dgn tugas pengurusan dan tugasan hakiki
8. Pendapat tentang home visit
9. Kenapa pentingnya kerahsiaan
️soalan iv hari ni..9hb - 7.30 am
Yg iv ni calon kaunseling.

Alhamdulillah da selesai iv kump 1.
8.20 am smpai 10.00 am
7 org...dari upm 2 org.
Datuk ckp tanak crita pasal isu politik langsung.

Soalan 1
Perkenalkan diri - kena crite pasal koko kita..

Soalan 2.
Setiap sorang cerita berita apa yg awak ade baca hari ini?

Soalan 3.
Cara penulisan rph.
Highlight pada penulisan refleksi.

Soalan 4.
Soalan spontan jawab dlm 2 minit je.
Datuk panggil nama dan bagi tajuk.
Antaranya :
1. Halal Hub
2. Tn50
3. Tvet
4. Rukun negara dan maksudnya
5. Minyak naik dan turun
6. Glc
7. Sejarah tanah merah(die org kelantan)

2nd group (7 org)

1. Perkenal diri
2. Soalan random:
-GST
-Abad 21
-STEM
-TVET
-Wawasan 2020
-TN50
3. Ada apa2 soalan

Habis.

Alhamdulillah selesai interview td.
Soalan
1. Perkenalkan diri, fmly, sek, umr, kelab, sukan yg diceburi. Kelebihan diri.
2. Bg topik berita sekarang ttp xnk politik. Cth , buli, sukan sea. Berita x kisah ape yg latest.
3. Soalan guru kV - jika kamu sbgai pnyelas kelab ape yg perlu buat. Cth kelab culinary.
4. Ape tu rtc, utc, PLKN, NBOOS, ble hari guru n np kna ada hri guru. , ape tu hari Malaysia n ble.

sedikit perkongsiaan dari bilik temuduga 15 sesi kedua kumpulan 3
antara soalannya:
1. sesi perkenalan - profil diri (cthnya pencapaian akademik di sek atau u atau kedua2nya)
2. sejarah bahasa melayu ( negara asean, brapa org bertutur bm, asal bhsa mly, jumlah pnduduk asean, ibu negara dll)
3. apakah strategi pengajaran yg berkesan?
4. ciri2 guru yg berkesan
5. aktiviti koko di sek(unit unfm, sukan/permainan, kelab persatuan)
6.aktiviti yg boleh meningkatkan penguasaan bm

#subjekbm

*soalan guru cemerlang*
-segak
-tunjang pembelajaran
-stail
-pre and post training
-peranan su sukan
-peranan ketua panatia
-tugas guru pj
-Peranan JBS/KBS/MSN
-kamonwel
-jsu
-kaedah ngajar pj( demonstrasi,kuliah,keseluruhan-sebahagian)
-rph
-PIBG

*soalan pegawai spp*
-isu rotan murid boleh atau tidak
-jika ditempatkn di pendalaman, bagaimana cara memartabatkan sistem pendidikan?
-pppm
-kbat
-pak21 (round table, jigsaw, hot seat)
-pbs
-kssr
-kssm
-mbimbm
-fpk

Esmayus Azizan Ismail:
Bertenang dan yakin bila jawab soalan...panel pn akan bantu jawab soalan yg diberikan..

Soalan2

Kenalkan diri

Mcm mne nk meyakinkan pihak kementerian supaya tak rugi kalau ambik anda jadi guru

Inovasi dlm pengajaran dan pembelajaran

Tindakan dan cara cikgu menguruskan murid yg bermasalah( soalan guru cemerlang)

Tindakan guru apabila berlaku kecurian di dalam kelas yg guru sedang mengajar( soalan guru cemerlang)

Aspirasi murid( tidak ditanya tapi ade disebut)

Anjakan dalam dasar pppm

Nurul Ain Ismail:
Iv 9/4/2017
Jam 7.30
Saya kos bahasa melayu.Soalan dia tanya,

Profil diri
-nama, asal, keluarga, pencapaian tertinggi, hobi.

Apakah ciri2 guru berketrampilan?

-nama sungai di malaysia
-nama bandar diraja di malaysia
-nama pulau di malaysia
-nama menteri besar negeri
- nama lapangan terbang antarabangsa
-nama ibu negeri setiap negeri mngikut pantai

- strategi pengajaran pdpc yang berkesan
- kalau kita x mahir dalam suatu persatuan permainan apa kita nak buat.
-maksud sumatif dengan formatif.

Azila:
Esmayus Azizan Ismail.

Soalan2

Kenalkan diri

Mcm mne nk meyakinkan pihak kementerian supaya tak rugi kalau ambik anda jadi guru

Inovasi dlm pengajaran dan pembelajaran

Tindakan dan cara cikgu menguruskan murid yg bermasalah( soalan guru cemerlang)

Tindakan guru apabila berlaku kecurian di dalam kelas yg guru sedang mengajar( soalan guru cemerlang)

Aspirasi murid( tidak ditanya tapi ade disebut)

Anjakan dalam dasar pppm

Nurul Ain Ismail:
Iv Bilik 15 (group 4-mia)

Soalan panel 1 ahli spp: dato' sani

1. Ceritakan ttg diri anda, asal, umur, lepasan u dan course, pointer keseluruhan u, pencapaian tertinggi di u

2. Pengetahuan am: sebutkan nama2 negeri yg ada&tiada beraja di mlysia, negeri2 melayu bersekutu & xbersekutu, negeri2 Selat, kaum2 di sarawak&sabah, nama2 sungai & gunung utama di malaysia

3. Faktor penyebab nk jdi guru, kelebihan dan kekurangan dlm diri masing2

Soalan panel 2 (cikgu cemerlang): puan nurulhidayah

1. Sebagai guru panitia bm, apa Sumbgn yg bole dibuat terhadap sekolah.

2. Bagaimana bidang koko dapat memberi manfaat kpd murid?

3. Aktiviti yg bole dilakukan dlm kelab bahasa melayu

#group 4 yg plg last utk sesi iv, xbyk sgt soalan tpi jwpn calon pnjg lebar utk satu2 soalan.

1.Knpa kokurikulum ni penting berbanding akademik?
2. Bagaimana murid yg terlibat dgn kokurikulum mendpt kemewahan dan kemasyhuran?

Dia tanya macam

1) strategi pengajaran yg baik
2) ciri2 guru yg baik
3) JSU
4) kebaikan kokurikulum kpd murid
5) aktiviti yg boleh dibuat utk kelab bahasa melayu

Senaraikan negara asean,
Berapa negara yang cakap bahasa melayu

Ieda Samsudin:
Soalan yg grup 2 dpt td
Soalan Pegawai SPP
1) berikan 2 ciri seorang guru.

2) STEM diadakan utk menarik minat pelajar utk menyambung aliran sains tetapi ianya xberjaya utk meramaikan pljr yg amik bidang sains. Apa punca dan cara mengatasinya?

3) berikan 1 isu antarabangsa dan implikasinya terhadap Malaysia.

Soalan guru cemerlang
1)soalan random.De yg dpt soalan fizik ada yg dpt soalan math ada yg dpt soalan berdasarkan RPH.

Bilik temuduga 3
10/4/2018

Soalan pengatahuan am
1.Perkenalkan diri.
2.Di manakan sukan komanwel di adakan?
3.Berapa pungutan pingat Malaysia sehingga hari ini?
4. Tarikh pilihan raya ?
5. Nama YDPA sekarang?

Soalan berkaitan sekolah
1. Tugas para pentadbir
-PKP
-PK HEM
-PK KO

2.Peranan PIBG di sekolah?

Soalan paling mencabar
1. Kesan positif Buli di kalangan pelajar?( setiap orang perlu jawab)
2. Masalah sampah di sekolah bagaimana cara mengatasi dari aspek yang luar biasa (dia tak nak ceramah kesedaran, kotong royong, atau benda yang dah biasa kita buat)

Soalan dari guru cemerlang
1. Apa itu Geografi?
2. Macam mana nak pelajar minar geografi
3. Apa pandangan awak tentang pdpc sekarang?

Soalan terakhir
1. Kenapa nak jadi Guru?

Nota kaki: sumber dari rakan-rakan yang telah di temuduga semoga berjaya semua.

KREDIT KEPADA KHAIRUL AZHAR

Semoga sedikit sebanyak dapat membantu akak-akak dan abang-abang senior.

👍 Join Telegram Channel kami di sini : t.me/sistemguruonline

 👍 Like Facebook Page kami di sini : https://facebook.com/Kami-Guru-Malaysia-183199105461120
Share:

Friday, January 12, 2018

Himpunan Peribahasa Berserta Maksudnya dengan Grafik yang Menarik


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Pada kali ini, saya kongsikan berkaitan peribahasa Bahasa Melayu. Alhamdulillah, saya dapat menghimpunkan peribahasa mengikut jenisnya yang merujuk kepada bidalan, pepatah, perumpamaan dan simpulan bahasa.
Share:

Himpunan Peribahasa - Simpulan Bahasa Berserta Maksudnya dengan Grafik yang Menarik


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Alhamdulillah, pada kali ini, saya dapat menghimpunkan simpulan bahasa berserta maksudnya dengan grafik yang menarik untuk dimuat turun. Umum sedia maklum, simpulan bahasa adalah bentuk peribahasa yang paling mudah. Biasanya, simpulan bahasa terdiri daripada dua patah kata yang membawa maksud yang tepat dan padat.
Share:

JUMLAH KUNJUNGAN SEJAK 02 JANUARI 2017

"LIKE" FACEBOOK PAGE SAYA

CIKGU SUHAIMIN

"SUBSCRIBE" SALURAN "YOUTUBE" SAYA

PEMBERITAHUAN DARIPADA KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

MAKLUM BALAS TERKINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...