Alhamdulillah. Padanan Terkini Istilah Bahasa Inggeris dengan Bahasa Melayu ini dapat dikongsikan untuk pengetahuan kita bersama.

Tahukah anda bahawa padanan istilah pendrive ialah pemacu pena dan thumb drive ialah pemacu jari? Tak tau, tak apa, hari ini kan sudah tahu 😍. Alhamdulillah.

Kita sedia maklum, kini terdapat banyak istilah Bahasa Inggeris yang kerap kita gunakan dalam kehidupan seharian, namun mesti anda tertanya-tanya, apakah padanan bahasa Melayu dari istilah bahasa asing (khususnya bahasa Inggeris) yang anda gunakan.



Setelah saya merujuk dua sumber utama ini (Gerbang Kata dan Pusat Rujukan Persuratan Melayu), iaitu kemudahan secara dalam talian (online) yang disediakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dalam mendapatkan informasi berkaitan bahasa Melayu, saya dapat menyediakan padanan istilah-istilah ini dalam bentuk grafik.




Mesti bosan kalau baca sesuatu sumber sekiranya sumber itu tidak disertakan grafik kan? Jadi, saya harap perkongsian saya ini dapat menarik minat anda semua untuk membacanya secara langsung menambah pengetahuan kita dalam kosa kata bahasa Melayu.

Untuk pengetahuan bersama, semasa menyediakan padanan istilah ini juga, saya merujuk kepada pernyataan yang terkini yang terdapat dalam Khidmat Nasihat DBP.

Baikah, berikut dikongsikan istilah-istilah yang berkenaan. Setakat ini, saya dapat kongsikan sebanyak 87 istilah daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu. Sekiranya terdapat sebarang kesilapan, mohon maklumkan kepada saya pada ruangan maklum balas di bawah untuk saya membetulkannya.

Insya-Allah, saya akan sentiasa mengemas kini hantaran (posting) ini dari semasa ke semasa. SELAMAT MEMBACA 😍. 

























































































Sumber:
Gerbang Kata Dewan Bahasa dan Pustaka
Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka

1 Ulasan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA